تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

ارزشيابي درس مطالعات اجتماعي كلاس ششم دبستان طه تنگ طه

1 – چرا انسان به دوست نياز دارد ؟

 

2 – ويژگي هاي دوست خوب را بنويسيد .

3 – وظايف ما در مقابل دوستمان چيست ؟

4 – مراحل مختلف تصميم گيري را بيان نماييد .

 

5 – دو عامل موثر در كشاورزي را بيان نماييد .

5 - عوامل طبيعي موثر در كشاورزي چه چيزهايي هستند ؟ نام ببريد .

6 – منظور از مواد ( نهاده ها ) در عوامل موثر دركشاورزي چيست ؟

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...

بخش پذيري

بخش پذيري بر برخي اعداد بسيار ساده است مانند 2 و 5 كه تنها به رقم يكان آن نگاه مي كنيم و اگر يكان زوج و يا صفر بود آن عدد حتما بر 2 بخش پذير است . دليلش هم اين است كه 10 بر 2 قابل قسمت كردن مي باشد و هر عدد 2 يا چند رقمي را ما مي توانيم به صورت مجموع چند 10  با يكان آن بنويسيم بنابراين تنها بايد به رقم يكان توجه كنيم . براي 5 نيز چون 10 بر 5 بخش پذير است پس فقط به رقم يكان توجه مي كنيم كه بايد يكان 5 و يا صفر باشد .

لطفا براي ديدن بقيه مطلب به ادامه مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
دو شنبه 18 آبان 1394برچسب:بخش پذيري,اعداد,تقسيم,زوج,دورقمي,يكان, :: 21:27 :: نويسنده : ابوالفضل

    1 -اسلام از سرزمین ...........طلوع کرد . مهمترین شهر عربستان .................بود .

  2-حضرت خدیجه ثروت خود را در چه راهی خرج کرد؟

 

  3- کفار برای جلوگیری از گسترش اسلام به چه کارهایی دست زدند ؟

 

   4– پیامبر به پادشاه کدام کشورها نامه نوشت ؟

 

   5– مکّه چگونه به دست مسلمانان فتح شد ؟

 

   6 – بیعت یعنی چه ؟

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 7 آبان 1394برچسب:كلاس پنجم, ابتدايي,خليفه,ايران,شاه,مكه, :: 17:47 :: نويسنده : ابوالفضل

ضربهاي جالب در 9

براي ضرب اعدادي با سير صعودي ارقام كه البته رقم اول بايد يك باشد ، در 9 جوابها را مي توان بدون ضرب كردن نيز به دست آورد . رقم يكان برابر اختلاف رقم يكان عامل اول ضرب از 10 مي شود و رقم دوم هم مساوي صفر و بعد به تعداد ارقام عامل اول منهاي يك رقم يك در سمت چپ مي گذاريم براي مثال به ضرب  × 9 12345 توجه مي كنيم .رقم يكان برابر 5 (5 - 10)و قبل از آن صفر مي گذاريم و قبل از آن هم 4 رقم يك قرار مي دهيم كه مي شود :   111105 با توجه به اين ضربها مي توان مقداري به حاصل ضرب اضافه نمود تا جواب تماما با ارقام يك باشد . البته اگر بعد از رسيدن رقم آخر به 9 باز هم اين چرخه تكرار گردد ، باز جواب مانند قبل است با اين تفاوت كه بايد جواب ضرب1111111101=  123456789 × 9   را به ابتداي جواب اضافه نماييم البته يك ابتدا با يك انتهاي اين جواب جمع شده و 2 مي شود . براي مثال  1234567891234567 × 9  جواب قسمت دوم مي شود : 11111103 و آنرا به قسمت اول اضافه مي نماييم فقط بايد يك سمت چپ اين عدد را با يك سمت راست عدد دوم جمع نماييم كه مي شود : 11111111021111103 و هر چه اين تعداد دورها تكرار گردد باز جواب را مي توان به همين صورت پيدا كرد . 

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 22 مهر 1394برچسب:ضرب جالب,سيرصعودي,ارقام,اختلاف,جواب, :: 20:15 :: نويسنده : ابوالفضل

1 - در يك روز آفتابي با داشتن يك متر كه 150 سانتي متر مي باشد و يك چوب راست چگونه مي توالنيد ارتفاع يك درخت را اندازه بگيريد ؟

2 - چگونه فاصله خود را از جسمي كه اندازه آنرا مي دانيم به دست آوريم ؟

 

3 - در كنار يك نقشه ، مقياس آن به اين صورت نوشته شده 5000000 : 2 يعني هر 2 ميليمتر روي نقشه برابر با 5000000 ميليمتر در روي زمين مي باشد . فاصله بين 2 نقطه برابر 3/4 سانتي متر مي باشد ، فاصله اين دو نقطه در روي زمين چند كيلومتر است ؟

 

4 -  در يك روستا كه 125 حلقه چاه وجود دارد 40 درصد از چاهها غير مجاز مي باشند و در روستاي مجاور از 375 حلقه چاه 16 در صد غير مجازند . تعداد چاههاي غير مجاز كدام روستا بيشتر است ؟

5 – آرش كتابي خريد و مبلغ 11900 تومان به فروشنده داد اگر آرش كتاب را با 15 در صد تخفيف خريده باشد قيمت كتاب قبل از تخفيف چقدر بوده است ؟

لطفا براي مشاهده پاسخ به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
یک شنبه 22 شهريور 1394برچسب:نسبت و تناسب , كلاس پنجم , غير مجاز , تخفيف , درصد, :: 23:5 :: نويسنده : ابوالفضل

1 - با توجه به الگوي به كار رفته در شكلها به سؤالات پاسخ دهيد .

            

 

الف – شكل 7 داراي چند مربع مي باشد ؟

ب – شكل 9 با چند چوب كبريت ساخته مي شود ؟

ج – با 148 چوب كبريت مي توان شكل شماره چندم را ساخت ؟

2 - در يك باغ 4 نوع درخت ميوه وجود دارد . تعداد درختان انار 30 تا از تعداد درختان سيب بيشتر است . تعداد درختان سيب 15 تا از تعداد درختان هلو بيشتر است و تعداد درختان هلو 9 تا از تعداد درختان بادام بيشتر است اگر در اين باغ 287  درخت باشد ، چند تا از هر نوع مي باشد ؟

3 - مثلث الف ب ج متساوي الساقين است و اندازه  زاويه الف 40 درجه مي باشد . ج د نيمساز زاويه ج است اندازه زاويه د 1 چقدر است ؟

                  

4 - حاصل ضرب زير را پيدا نماييد .

       

5 - چگونه نيمساز يك زاويه را فقط با استفاده از خط كش رسم مي نماييم ؟

 لطفا براي مشاهده پاسخ به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
جمعه 13 شهريور 1394برچسب:رياضي , مخرج ,كسر ,چوب كبريت ,زاويه,انار, :: 12:4 :: نويسنده : ابوالفضل

رابطه پيدا كردن مجموع جملات مجذور اعداد طبيعي به ترتيب از يك

      n  تعداد جملات مي باشد .

محاسبه تعداد مربعهاي موجود در يك شكل

اگر شكل كلي ما مربع باشد براي محاسبه تعداد كل مربعهايي كه در شكل موجود مي باشد از اين روش استفاده مي نماييم .

 ابتدا تعداد مربعهاي طول مربع را مي شماريم و بعد آن را در خودش ضرب مي نماييم تا تعداد مربعهاي كوچك تك خانه اي پيدا شود . بعد يكي از اندازه طول كم مي نماييم و عدد را در خودش ضرب مي نماييم تا تعداد مربعهاي چهار خانه اي پيدا شود و اين كا را تا رسيدن به 1 ادامه مي دهيم و بعد همه جوابها را با هم جمع مي نماييم . مثلا مربعي كه هر ضلع آن از 7 مربع كوچك درست شده است ، كلا چند مربع دارد ؟

ابتدا از 7 شروع مي كنيم و آنرا در خودش ضرب مي نماييم مي شود 49  پس 49 تا مربع تك خانه اي داريم  .بعد 6 را در 6 ضرب مي نماييم مي شود 36 كه تعداد مربعهاي 4 خانه اي مي باشد . ( البته مربع دو خانه و سه خانه نداريم .) بعد به همين ترتيب براي 5 و 4 و 3 و 2 و 1 هم عمل مي كنيم و جوابهاي 25 و 16 و 9 4 و 1 را به دست مي آوريم كه اگر همه را با هم جمع نماييم مي شود :140  

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
سه شنبه 27 مرداد 1394برچسب:رابطه , عقربه , چند ضلعي , قطر , عدد , مربع, :: 1:24 :: نويسنده : ابوالفضل

1 - اگر هر ضلع مكعبي را 10 برابر کنیم،نسبت حجم جدید به حجم اولیه چقدر می شود؟

2 - با 1000 مکعب کوچک یک مکعب بزرگ ساخته ایم . کل سطوح مكعب بزرگ را رنگ می زنیم .

الف -  تعداد مکعب های كوچكي که هيچ سطحي از آنها را رنگ نكرده ايم چند تا است ؟

ب -  چند تا از مكعبها فقط داراي يك سطح رنگ شده مي باشد ؟

3 - عرض مستطیلی سه چهارم طول آن است.اگر محیط این مستطیل 280 سانتی متر باشد، مساحت آن چند سانتي متر مربع است؟

4 - ميانگين 3 عدد 45 و ميانگين 5 عدد ديگر53 مي باشد . ميانگين اين هشت عدد چقدر است ؟

5 - در يك مثلث اندازه زاويه ها با اعداد 7 و 5 و 3 متناسب هستند . اندازه زاويه بزرگ اين مثلث چند درجه مي باشد ؟

لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
سه شنبه 13 مرداد 1394برچسب:رياضي ششم,زاويه ,اعداد,ميانگين , تناسب, :: 23:6 :: نويسنده : ابوالفضل

نمونه سؤال ارزشيابي درس مطالعات اجتماعي كلاس ششم دبستان طه تنگ طه

1 – داشتن دوست چه مزايا و محاسني دارد ؟

2 – حديثي از يكي از معصومين درباره دوستي بنويسيد .

3 – در چه مواقعي بايد به خواسته دوست پاسخ منفي داد ؟

4 – براي اينكه تصميم مناسبي بگيريد بايد چه نكاتي را رعايت نماييد ؟

5 – عوامل طبيعي موثر در كشاورزي چه چيزهايي هستند ؟ نام ببريد .

6 – كشور ما از نظر بارندگي جز كدام كشورهاي جهان قرار دارد ؟

7 - ............... و ...................... دو فعاليت مهم كشاورزي هستند .

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...

چند سؤال  از كتاب رياضي پايه ششم به همراه پاسخ به آن ها .

1– با ارقام 0 و 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 چند عدد دو رقمي مي توان نوشت ؟

2 – سينا روز شنبه ثلث كتاب داستان خود را خواند و روز يكشنبه ربع آن را و روز دوشنبه خمس آن را خواند . اگر كتاب سينا 180 صفحه داشته باشد او چند صفحه از كتاب را خوانده و چند صفحه ديگر بايد بخواند تا كتاب تمام شود ؟

3 – آرش كتابي خريد او حساب كرد اگر آنرا به 20 درصد سود بفروشد قيمت كتاب 4800 تومان مي شود . اما چون او خود كتاب را خوانده بود و ديگر نو نبود آنرا با 20 در صد تخفيف نسبت به خريد كتاب فروخت . او كتاب خود را چند ريال فروخته است ؟

4 – نسبت تعداد درختان انار به پرتقال در يك باغ  سه ، پنجم به يك ، سوم  مي باشد . اگر تعداد درختان انار 200 تا از درختان پرتقال بيشتر باشد ، در اين باغ چند درخت انار و چند درخت پرتقال وجود دارد ؟

لطفا براي مشاهده بقيه سؤالها و جواب به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...

ارزشيابي درس تاريخ كلاس پنجم دبستان طه تنگ طه

1- حضرت خدیجه ثروت خود را در چه راهی خرج کرد؟

 

2 - آرزوی پیامبر قبل از بعثت چه بود ؟

 

3 - دو دلیل اهمَیَت مکَه قبل از ظهور اسلام چه بود ؟

 

4 - چرا مسلمانان به حبشه هجرت کردند ؟

 

5 - پیامبر در آغاز بعثت چگونه مردم را به دین اسلام دعوت می­ کرد ؟

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:تاريخ , كلاس پنجم , تنگ طه , مكه , پيامبر , مسلمانان, :: 1:35 :: نويسنده : ابوالفضل

ارزشیابی درس جغرافی کلاس پنجم دبستان طه تنگ طه   نام و نام خانوادگی:

 

1 – استانهای کنار ی دریای خزر را نام ببرید .  

2 – جمعيت را تعريف كنيد .

 

3 – سه استان کناره دریای خزر را نام ببرید .

 

4 – استان را تعریف کنید .

 

5 – جمعیَت در کشور ما چگونه پراکنده شده است ؟

6 – دامپروری در کشور ما به چه روشهایی انجام می شود ؟

 

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
شنبه 26 ارديبهشت 1394برچسب:جغرافي,كلاس پنجم,عراق,كارخانه,استان, :: 20:7 :: نويسنده : ابوالفضل

ارزشیابی درس علوم کلاس پنجم دبستان طه تنگ طه  نام و نام خانوادگی:

 

1 - چگونه با انجام یک آزمایش می توان فهمید که مولکولها ربایش  دارند ؟

2 – مولکول و اتم چه فرقی با هم دارند ؟

3 – وضع مولکول ها در جامدات چگونه است ؟

4 - چرا مواد خاصیتهای مختلفی دارند ؟

5 - – عنصر و ترکیب چه تفاوتی با هم دارند ؟ با ذکر مثال

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
دو شنبه 3 فروردين 1394برچسب:علوم پنجم,فسيل,كولر,عدسي,آزمايش,مولكول, :: 21:42 :: نويسنده : ابوالفضل

1 - با توجه به شكل مساحت مربع آبي رنگ را پيدا كنيد . (شكل زرد نيز مربع مي باشد ).

2 - اتاقي داريم كه طول آن 6 متر و عرض آن 4 متر و ارتفاع آن 3 متر مي باشد. اين اتاق يك در به ابعاد 80 سانتي متر در 250 سانتي متر دارد . مي خواهيم ديوارهاي داخلي اين اتاق را رنگ بزنيم . اجرت هر متر مربع رنگ زني نيز 1000 تومان است براي رنگ كردن اتاق چقدر بايد بپردازيم ؟

3 - با توجه به شكل اگر مساحت قسمت زرد رنگ 6 سانتي متر مربع باشد مساحت قسمت قرمز رنگ چقدر مي باشد ؟

4 - محيط شكل زير را پيدا كنيد .

                              



ادامه مطلب ...
جمعه 24 بهمن 1393برچسب:محيط , طول , ارتفاع , كلاس ششم , دايره , مساحت, :: 17:16 :: نويسنده : ابوالفضل

نمونه سؤال درس مطالعات اجتماعي كلاس شم ابتدايي دبستان طه تنگ طه

1– داشتن دوست چه مزايا و محاسني دارد ؟

2 – وظايف ما در مقابل دوستمان چيست ؟

3 – عوامل طبيعي موثر در كشاورزي چه چيزهايي هستند ؟ نام ببريد .

4 – منظور از مواد ( نهاده ها ) در عوامل موثر دركشاورزي چيست ؟

5 – زراعت و باغداري چه تفاوتي با هم دارند ؟

6 – براي كاشت برنج چه شرايط آب و هوايي لازم است ؟

7 – چند ميوه سردسيري و چند ميوه گرمسيري را نام ببريد .

8 – مزاياي استفاده از برق آبي نسبت به برق حرارتي را بيان نماييد .

لطفا براي ديدن بقيه سؤالات به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...

1- مساحت مزرعه نيما 1/2 هكتار است . او ثلث مزرعه خود را گندم و ربع آنرا پياز و خمس آنرا سير كاشته است و قصد دارد بقيه را نعناع بكارد .او چند متر مربع براي كشت نعناع در اختيار دارد ؟

2 - در يك مزرعه روي هم 123 گوسفند و شتر مرغ وجود دارد وتعداد پاهاي آن ها روي هم 370 تا مي باشد در اين مزرعه چند گوسفند وچند  مرغ وجود دارد ؟

3 - سه كسر بنويسيد كه بين  باشند .

4 - چهار كسر  را به ترتيب از كوچك به بزرگ بنويسيد .

5 - گرگها به گله ميرزا نوروز حمله بردند در روز اول ثلث همه گوسفندان ميرزا نوروز را از هم دريدند . در روز دوم باز به گله حمله نمودند و اينبار ثلث گوسفنداني كه باقي مانده بود را از هم دريدند . در روز سوم  نيمي از گوسفنداني كه باقي مانده بود را از هم دريدند و در روز چهارم خمس آنچه باقي مانده بود را از هم دريدند . ميرزا نوروز كه ديد حريف گرگها نمي شود باقي گوسفندان را كه 48 راس بود فروخت . تعداد گوسفندان ميرزا نوروز در ابتدا چقدر بوده است ؟

6 - كرمي وارد يك سيب شد و در روز اول كه اشتياق زيادي به خوردن سيب داشت ثلث سيب را خورد . اشتهاي كرم در روز دوم كمتر شد و او ثلث آنچه از سيب باقي مانده بود را خورد . در روز سوم نيز كرم ثلث آنچه از سيب از روز دوم مانده بود را خورد و از سيب خارج شد . اين كرم چه كسري از سيب را نخورده است ؟

7 - مي خواهيم براي جابه جا نمودن الوارهاي سنگين كه طول آن ها 14 متر است آن ها را روي دو چوب كاملا گرد قرار دهيم كه شعاع هر چوب 15 سانتي متر است . اگر قرار باشد الوارها را 6 متر جابه جا نماييم چوبها بايد حداقل در چه فاصله اي از نوك الوارها قرار دهيم ؟ چوبها را بايد چند دور بچرخانيم تا الوارها 6 متر به جلو بروند ؟

8 - فرشيد و جمشيد و احمد يك ساختمان را با هم رنگ نمودند و 420000 تومان دستمزد گرفتند . نسبت كار فرشيد به احمد مثل 3 به 5 است و جمشيد نصف احمد كار كرده است . دستمزد هر كدام چند ريال مي شود ؟



ادامه مطلب ...
سه شنبه 16 دی 1393برچسب:رياضي كلاس ششم,محيط,نسبت,مسأله,ميرزا نوروز, :: 22:4 :: نويسنده : ابوالفضل

نمونه سؤال رياضي پايه ششم ابتدايي به صورت ورد در ادامه مطلب

براي اندازه گيري هر كدام چه واحدي مناسبتر مي باشد ؟

الف – طول كلاس درس                     

 ب – ضخامت شيشه پنجره      

 ج – گنجايش استكان چاي

د – مساحت فرش 

قد علي 1/27 متر و قد دوستش رضا 10 سانتي متر از او بزرگتر است قد رضا چند سانتي متر مي باشد .؟

مقدار تقريبي اعداد را با تقريب كمتر از 10 به دو روش گرد كردن و قطع كردن بنويسيد .

لطفا براي مشاهده نمونه سؤالات به ادامه مطلب مراجعه نماييد .

 



ادامه مطلب ...
دو شنبه 15 دی 1393برچسب:رياضي ششم,كسر,مساحت,گنجايش,عمليات, :: 18:21 :: نويسنده : ابوالفضل

ارزشيابي درس علوم كلاس پنجم دبستان طه تنگ طه

 

1 – دو خاصیّت مشترک همه مولکول ها را بنویسید .

2- چگونه با انجام یک آزمایش می توان فهمید که مولکولها حرکت دارند ؟

3 – چگونه با انجام یک آزمایش می توان فهمید که حرکت مولکول ها در گازها از مایع ها خیلی بیشتر است ؟

4 - وضع مولکول ها در مواد مایع چگونه است ؟

5  – چرا مواد خاصیتهای مختلفی دارند ؟

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...

برای جهت یابی راههای متفاوتی وجود دارد که بعضی خیلی دقیق و برخی کمی احتمال خطا دارند .

معمولی ترین روش جهت یابی جهت طلوع و غروب خورشید است که همانطور که از نامش پیداست خورشید از شرق طلوع و در غرب غروب می کند اما میزان خطای این روش تا حدود 23درجه ممکن است روی دهد برای دقیق تر شدن در تابستان اندکی جهت هارا به طرف شمال در نظر می گیریم و در زمستان به طرف جنوب در ابتدای بهار پاییز حدوداً این روش دقیق است كه البته آنهم به طول جغرافيايي منطقه بستگي دارد و هر چه به استوا نزديكتر باشيم اين جهت يابي دقيق تر خواهد بود  . در قطبها هم اين روش حدودا بي فايده است چرا كه برخي روزهاي قطبي خورشيد به جاي غروب كردن كمي به افق نزديك شده و باز از افق دور مي شود و خورشيد هيچ وقت در وسط آسمان هم ديده نمي شود و همچنين برخي شبهاي دراز در قطب اصلا خورشيد طلوع نمي كند....

لطفا براي مشاهده بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 19 آذر 1393برچسب:جهت يابي,طلوع,غروب,خورشيد,شمال, :: 16:49 :: نويسنده : ابوالفضل

سنگها از كاني ساخته شده اند . كاني يعني چيزي كه از كان يا معدن به دست مي آورند و چون در قديم سنگها را از معدن به دست آورده و همانگونه مصرف مي نمودند به آنها كاني مي گفتند . برخي سنگها از يك نوع كاني و برخي از چند نوع كاني ساخته شده اند .

سنگها از جهات مختلف با هم فرق دارند . كلا سنگها از نظر نحوه تشكيل شدن سه دسته هستند . سنگهاي آذرين كه محصول فعاليتهاي آتشفشاني بوده و معمولا در مناطقي كه فعاليت آتشفشاني باشد ، پيدا مي شوند مانند سنگ پا. سنگهاي رسوبي كه حدودا در همه جا يافت مي شوند و از رسوب گل ولاي رودها و بعد فعاليتهاي سنگ سازي به وجود مي آيند مانند سنگ آهك . و دسته سوم سنگهاي دگرگون شده كه از تغيير سنگهاي رسوبي و آذرين بر اثر برخي عوامل مانند فشار و گرماي زياد و يا عوامل شيميايي به وجود مي آيند مانند الماس .    

          

لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
شنبه 15 آذر 1393برچسب:فرسايش سنگها,كاني,گياهان,آهن,آتشفشاني, :: 20:11 :: نويسنده : ابوالفضل

برگها نيز از تنوع فراوان برخوردارند . به طور كلي كار برگ بيشتر غذاسازي مي باشد . اما برخي برگها كارهاي ديگري را انجام مي دهند . مثلا در كاكتوسها معمولا ساقه گياه داراي كلرفيل بوده و عمل غذاسازي را انجام مي دهد و برگها بسيار كوچك شده و معمولا به صورت خار در آمده اند تا وظيفه محافظت از ساقه را انجام دهند . در برخي گياهان نيز برخي برگها بسيار نازك شده و به پيچك تبديل شده اند تا گياه بتواند با پيچيدن آنها دور چيزهاي مختلف ساقه ها را گسترش دهد .

برخي برگها نيز وظيفه حفاظت از ديگر برگها را بر عهده دارند مانند برگهاي رويي پياز خوراكي و نيز برگهاي ساقه هاي زيرزميني مانند چمن و غيره كه فاقد سبزينه بوده و براي حفاظت برگهاي ديگر يا ساقه به وجود مي آيند .

لطفا براي ديدن بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
یک شنبه 2 شهريور 1393برچسب:برگ گياهان,جفتي,نعناع,بارهنگ مواد غذايي,توت فرنگي, :: 17:48 :: نويسنده : ابوالفضل

گل يكي از اندامهاي گياه مي باشد كه معمولا در مقطعي از زندگي گياه بر روي گياه ظاهر شده و پس از اتمام كار خود نيز به ميوه و دانه تبديل مي گردد . بنابراين گل را معمولا هميشه نمي توان بر روي گياه مشاهده نمود . البته همه گياهان هم گل ندارند و گل مختص گياهان دانه دار و آن هم نهاندانگان مي باشد . گياهان مخروط دار مانند كاج و سرو كه به آنها بازدانگان گويند نيز گل ندارند . گياهاني كه دانه ندارند مانند جلبكها و سرخسها و خزه ها هم كه به دليل نداشتن دانه نيازي به رويش گل هم ندارند .

لطفا براي مشاهده بقيه مطلب به ادامه مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
جمعه 31 مرداد 1393برچسب:گل,دارو,انار,چتر,آگاو,ديهيم, :: 1:33 :: نويسنده : ابوالفضل

در بيشتر گياهان ساقه وجود دارد اما در برخي يا ساقه خيلي كوچك است و يا ساقه اي به آن صورت ديده نمي شود . مانند زعفران و بارهنگ .

برخي ساقه ها شبيه به برگ هستند اما در واقع ساقه هستند مانند برخي كاكتوسها . كه در آنها ساقه وظيفه اصلي برگ يعني فتوسنتز را نيز انجام مي دهند در اين گونه گياهان برگها يا بسيار كوچكند و يا برخي موارد به صورت زايده يا خار بر روي ساقه به وجود آمده اند .البته در نظر عامه كاكتوس ساقه ندارد و اينها برگ مي باشند . كه طبق تعريف ساقه و برگ اين قسمتها ساقه هستند نه برگ . چرا كه اندامهاي ديگر گياه مانند گل و ميوه بر آنها مي رويد .

لطفا براي ديدن بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 2 مرداد 1393برچسب:ساقه گياه,حلقه ها, هندوانه,پياز,زعفران, :: 15:39 :: نويسنده : ابوالفضل

كار اصلي ريشه جذب آب و بيشتر مواد غذايي از خاك يا محيط اطراف مي باشد و كار ديگر ريشه نيز نگه داشتن گياه در زمين مي باشد . تقريبا همه ي گياهان ريشه دارند . برخي گياهان انگل فاقد ريشه هستند مانند سس كه بر روي گياهان ديگر رشد نموده و از مواد غذايي آماده شده به وسيله آنها استفاده مي نمايد .

 شكل و نيز كاركرد ريشه گياهان با هم فرق مي كند . به طور كلي دو نوع ريشه داريم ريشه راست كه معمولا يك يا دو ريشه اصلي وجود دارد و از اين ريشه ها ريشه هاي فرعي منشعب مي شوند . كه گياهاني كه دانه اي دو قسمتي دارند معمولا داراي ريشه راست هستند ......

لطفا بقيه را در ادامه مطلب مشاهده فرماييد .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 1 مرداد 1393برچسب:ريشه گياهان,توت فرنگي ,چمن,شيرين بيان,قلمه زدن, :: 18:27 :: نويسنده : ابوالفضل

در اين قسمت چند مسأله از درس شيرين رياضي كلاس سوم دبستان را براي استفاده دانش آموزان عزيز قرار داده ام و در ادامه سؤالها نيز پاسخ هركدام به همراه توضيح كوتاه درباره حل مسأله قرار داده ام اميدوارم مورد توجهشما دانش آموزان عزيز قرار بگيرد .

1 - دانش آموزان كلاس سوم دبستان طه تنگ طه در صف ايستاده اند . نيما مي گويد من از اول صف نفر نهم و از آخر صف نفر ششم هستم . چند نفر در صف كلاس سوم ايستاده اند ؟

لطفا براي ديدن بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
دو شنبه 12 خرداد 1393برچسب:مسأله,عدد,رسم,روز , سانتي متر, تقسيم, :: 1:34 :: نويسنده : ابوالفضل

در اين قسمت نحوه محاسبه مساحت شكلهاي هندسي دوره ابتدايي را به صورت خلاصه براي دانش آموزان عزيز قرار داده ام اميدوارم مورد استفاده قرار گيرد . (مساحت شكلهاي مربع و مستطيل و متوازي الاضلاع و لوزي و ذوزنقه و مثلث كه دانش آموزان دوره ابتدايي با آنها آشنا مي شوند . )

 

لطفا براي مشاهده نحوه محاسبه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 1 خرداد 1393برچسب:مساحت, مستطيل,لوزي,مربع,ذوزنقه,مثلث, :: 23:31 :: نويسنده : ابوالفضل

تبديل كردن واحدها به هم يكي از كارهاي مشكل در دوره ابتدايي مي باشد زيرا دانش آموز با انواع واحدها بايد آشنا باشد كه واحدهاي سطح مانند هكتار و متر مربع و واحدهاي جرم مانند گرم و كيلوگرم و واحدهاي طول مانند كيلومتر و متر و واحدهاي حجم مانند ليتر و متر مكعب مي باشد كه دانش آموز بايد با تبديل همه اين واحدها آشنا باشد در اين پست روشي نسبتا راحت براي اينكار قرار داده ام اميدوارم مورد استفاده قرار گيرد . لطفا براي مشاهده مطلب به ادامه مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 1 خرداد 1393برچسب:كيلوگرم,سانتي متر,تبديل,حجم,مميز,كلاس, :: 22:51 :: نويسنده : ابوالفضل

در اين قسمت ادامه اشكالات رياضي سوم دبستان از صفحه 86 تا آخر كتاب را مي گذارم اميدوارم مورد استفاده شما قرار گيرد .

در صفحه 86  سؤال 2 اندازه هاي نوشته شده برحسب نيم سانتي متر است بهتر بود اندازه ها برحسب سانتي متر رسم مي گرديد . در سؤال 3 نيز د مورد شكل اول ضلع پايين 5 نوشته شده كه بايد 6 نوشته شود و اندازه ها نيز تناسبي با اعداد نوشته شده ندارند و مثلا  ضلع مثلث كه 4 است از ضلع مربع كه 7 است بزرگتر است وبهتر است تناسبي بين اندازه ها باشد . اگر همه بر حسب سانتي متر باشند كه ديگر بهتر مي شود . زيرا دانش آموز بيشتر با سانتي متر سروكار دارد .

لطفا براي مشاهده قسمت سوم اشكالات كتاب رياضي به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:رياضي سوم , ارزش مكاني , مساحت , اورست , انتقال, :: 18:3 :: نويسنده : ابوالفضل

در اين قسمت ادامه اشكالات ياضي سوم دبستان از صفحه 39 تا صفحه  90 را مي گذارم اميدوارم مورد استفاده شما قرار گيرد .

در صفحه 35  سؤال 1 امروزه با 1000 ريال چيزي نمي توان خريد . پس بهتر است اين سؤال حذف گردد . سؤال 2 يك دلار در كشوري بهتر است به صورت يك دلار كشوري نوشته شود . سؤال  3 ، 20تومان را  اگر بخواهيم به ليره تبديل كنيم مي شود 200000 ليره . پس بهتر است سؤال را تغيير بدهيم تا از عدد چهار رقمي بيشتر نشود ...... لطفا براي مشاهده قسمت دوم اشكالات كتاب رياضي به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .

 



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:محيط مستطيل , رسم , محور , دلار , رياضي سوم, :: 17:54 :: نويسنده : ابوالفضل

كتاب رياضي سال سوم ابتدايي كه به دليل عجله داشتن در تأليف و توزيع كتاب داراي اشكالات فراواني مي باشد كه بيشتر اين اشكالات را بايد مصححان گرامي بر طرف مي كردند اما خيلي از اشكالات در كتاب باقي ماند تا سبب سردرگمي دانش آموزان و اولياي آن ها و نيز معلمان گرامي گردد . و همچنين اعتماد دانش آموزان را به كتاب كه تا امروز به عنوان منبع موثق به آن نگاه مي كردند كم كند و به هر چيزي در كتاب مطابق ميلشان نبود شك كنند .اثر نامطلوب ديگر كم شدن اعتماد دانش آموز و اولياي آن ها به مدرسه و معلم به عنوان اركان آموزش و پرورش مي باشد . شايسته است مسئولان امر در تأليف كتابهاي درسي .....   لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:رياضي سوم ابتدايي , مكعب ,الگو , دلار, :: 17:18 :: نويسنده : ابوالفضل

كتاب علوم تجربي كلاس سوم اشكالات زيادي دارد كه در قسمتهاي مختلف از تصوير گرفته تا متن و حتي محتوا در برخي قسمتها داراي اشكال است . در اين مطلب قسمتي از اشكالاتي كه در حين بررسي كتاب با آن ها برخورد كردم ، را از  صفحه ي 49 تا پايان كتاب قرار مي دهم اميدوارم مورد استفاده همكاران گرامي قرار گيرد .

 

در صفحه 52 عقربه و اعداد بعضي ساعنها از موادي ساخته شده كه در تاريكي نور مي دهند بهتر است نوشته شود روي عقربه و اعداد بعضي ساعتها موادي كشيده شده چون خود عقربه از اين مواد ساخته نمي شود .

در صفحه 53 در تصوير اول كه دو دانش آموزان با آينه اقدام به بازتابش نور مي كنند . خورشيد در كل تصوير وجود دارد و مانعي در سر راه آن براي ايجاد سايه وجود ....

لطفا براي مشاهده بقيه اشكالات به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...

كتاب علوم تجربي كلاس سوم اشكالات زيادي دارد كه در قسمتهاي مختلف از تصوير گرفته تا متن و حتي محتوا در برخي قسمتها داراي اشكال است . در اين مطلب قسمتي از اشكالاتي كه در حين بررسي كتاب با آن ها برخورد كردم ، را از ابتدا كتاب تا صفحه ي 49 را قرار مي دهم اميدوارم مورد استفاده همكاران گرامي قرار گيرد .

در صفحه 29 مقايسه حجم پارچ ، ليوان رضا از ليوان علي بزرگتر مي باشد اما در جدول و نيز در تصوير حجم ليوان علي بزرگتر است چرا كه با پارچ مي توان فقط 5 ليوان از نوع ليوان علي را پر كرد و با ليوان رضا 7 تا را مي توان پر نمود . بهتر است يا اندازه ليوان رضا را كوچكتر نمود و يا تعداد ليوانهاي علي را بيشتر نمود ......

لطفا براي مشاهده بقيه اشكالات به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:علوم , كلاس سوم دبستان , شرح آزمايش , قنات , نمودار, :: 9:20 :: نويسنده : ابوالفضل

1 - دو دلیل اهمیّت شهر مکّه قبل از ظهور اسلام چه بود ؟

 

2  -  کفار برای جلوگیری از گسترش اسلام به چه کارهایی دست زدند ؟

 

3 - چرا کافران به مبارزه با پیامبر برخاستند ؟

 

4 – چگونه مکّه به دست مسلمانان فتح شد ؟

 

5 -   چرا مردم عثمان را کشتند؟

 



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 10 بهمن 1392برچسب:مكه , اسلام,تاريخ,كلاس پنجم , بيعت , امام حسين (ع), :: 16:51 :: نويسنده : ابوالفضل

براي پيدا كردن جمله در زبان فارسي بايد توجه نماييم به جز جمله هايي كه ما به عنوان معمول جمله مي شناسيم و داراي فعل هستند ، عبارات ديگري را نيز به عنوان جمله محسوب مي گردند . مانند شبه جمله ها كه شامل مناداها و صوتها    مي شود . كه گر چه فعلي در جمله وجود ندارد اما در معني جمله فعل موجود است و بنابراين به عنوان جمله حساب      مي گردند و همچنين در برخي موارد فعل جمله به قرينه لفظي يا معنوي حذف مي گردد و ما بايد فعلهاي حذف شده را نيز به حساب آوريم . مانند : ........... لطفا به ادامه مطلب مراجعه فرماييد . 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:فعل , فارسي , جمله , فعل , منادا , شبه جمله, :: 19:40 :: نويسنده : ابوالفضل

پيدا كردن اعداد اول

 بسياري از رياضي دانها در پي يافتن فرمولي براي تشخيص راحت اول بودن يا اول نبودن بوده و هستند اما تا كنون فرمول دقيقي كه بتوان با آن اعداد اول را از غير اول تشخيص داد به دست نيامده است . اما در اين بين برخي فرمولهايي را ساخته اند كه براي پيدا كردن چندين عدد اول كاربرد دارد از جمله اين افراد يكي لژاندر مي باشد كه رابطه ي زير را كشف نمود كه براي 29 عدد داراي جواب درست مي باشد يعني اگر مقدار   را از 0 تا 28 بگيريم جواب به دست آمده عددي اول  .......... براي ديدن فرمول و بقيه به ادامه مطلب مراجعه نماييد . 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 22 آبان 1392برچسب:اعداد اول,رياضي , اعداد , فرمول , زوج , مضرب, :: 21:32 :: نويسنده : ابوالفضل

در برخي كشورها مبناي شمارش اعداد بر مبناي 6 رقم در هر طبقه مي باشد و در برخي كشورها مبناي شمارش 3 رقم در هر طبقه مي باشد . مثلا در كشورهايي مانند آلمان انگليس و برخي كشورهاي شمال اروپا مبناي شمارش بر اساس 6 رقم در هر طبقه مي باشد و طبقات نيز به ترتيب....    بقيه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
شنبه 18 آبان 1392برچسب:اعداد , طبقه بندي , ميليون , فرانسه , آلمان, :: 20:17 :: نويسنده : ابوالفضل

دستور زبان

تشخیص اجزای جمله : فعل ،  فاعل  ،  مفعول  ،  قید

برای نحوه تشخیص ساده اجزای جمله به ادامه مطلب بروید .



ادامه مطلب ...
دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:دستور زبان,فعل,فاعل,قيد, :: 18:30 :: نويسنده : ابوالفضل

 

دودمان پس از اسلام

 

 

پس از حمله اعراب به امپراطوري بزرگ ايران و شكست ساسانيان از اعراب ، اعراب كه از ديرباز زير سلطه ايرانيان بودند حالا مجالي يافتند تا قوم آريا را تحقير نمايند آنها از هيچ كاري جهت تحقير ايرانيان خودداري نمي كردند . در اين بين ايرانيان نيز كه پس از شكست در مقابل اعراب شوكه شده بودند تا سالها تحت سلطه كامل اعراب بودند تا اينكه در دوران طاهريان كه ابتدا به كمك ابومسلم بني عباس را به قدرت رساندند بعدها كه به حكومت خراسان رسيدند  ، طاهر ذواليمينين در خطبه نماز نام خليفه را نبرد و.... بقيه در ادامه مطلب

 

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 10 بهمن 1391برچسب:ايران , صفويه , پهلوي , زنديه , خلفا , مغول, :: 11:26 :: نويسنده : ابوالفضل

رياضي كلاس ششم با وجوديكه يكي از بهترين كتابهاي رياضي مي باشد و در زندگي بيشتر به كار دانش آموز مي آيد اما چون به طور شتابزده آماده گرديده در پاره اي موارد ايراداتي هم دارد كه تعدادي از آنها را با توجه به اينكه من خودم كلاس ششم تدريس نمي كنم و چندان سر و كاري هم با اين كتاب ندارم به نظرم رسيد كه در اينجا بيان مي كنم .لطفا به ادامه مطلب مراجعه نماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:رياضي ششم , كسر , عدد مخلوط , كلاس ششم , :: 23:22 :: نويسنده : ابوالفضل


 یکی از مهمترین عواملی که در تقویت انشا مؤثر می باشد آشنایی دانش با نمونه های انشای خوب یا به عبارتی داشتن الگوی مناسب می باشد . تا دانش آموز بتواند با توجه به آن الگو خود به خلق آثار چدید بپردازد . پس اولین قدم در راه انشا نویسی خوب ، داشتن مطالعه و آشنایی با انواع متون قدیم و جدید می باشد . البته متون قدیم برای دانش آموز ابتدایی باید ......... بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
جمعه 12 خرداد 1391برچسب:انشا,ابتدایی,سعدی,مطالعه,دانش آموز, :: 9:50 :: نويسنده : ابوالفضل

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 691
بازدید دیروز : 1028
بازدید هفته : 691
بازدید ماه : 20287
بازدید کل : 899545
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 323
تعداد آنلاین : 1