تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

چند عكس از زيبايي هاي طبيعت را در اين قسمت گذاشته ام اميدوارم از ديدن عكسها لذت بريد .

كوه زيباي گوش شير

اين كوه بلندترين كوه روستاي تنگ طه مي باشد و دليل انتخاب اين نام براي آن هم شكل آن مي باشد كه مانند سر يك شير بوده و دو گوش آن نيز بر بالاي آن قرار دارد .

                  

لطفا براي ديدن بقيه عكسها به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .

 



ادامه مطلب ...
دو شنبه 26 آبان 1393برچسب:گوش شير,طبيعت تنگ طه,آگاو,عجيب,عكس طبيعت, :: 18:42 :: نويسنده : ابوالفضل

طرز تهيه مرباي انار

براي تهيه مرباي انار معمولا از انار شيرين استفاده مي كنند كه اگر انار شيرين داراي دانه هاي قرمز رنگ باشد ، مرباي خوشرنگي به دست مي آيد اما از انواع ديگر انار هم طبق ذائقه فرد مصرف كننده استفاده مي گردد . چنانچه برخي افراد از انار ميخوش و برخي حتي از انار ترش براي اينكار استفاده مي نمايند .

     

طرز تهيه :  ....

لطفا براي آشنايي با طرز تهيه مربا به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
دو شنبه 19 آبان 1393برچسب:مرباي انار,دانه ,مخلوط,ادويه جات , تنگ طه, :: 23:47 :: نويسنده : ابوالفضل

در آغاز كتاب عطار بعد از ستايش خدا و نعت پيامبر اكرم به بيان داستان سير و سلوك مي پردازد . در قسمت اول مجمع مرغان را مي گويد . در اين قسمت ابتدا به تعريف از هدهد كه در داستان او نقش پير و مرشد را در طريقت برعهده دارد ، تعريف مي كند و چند خصوصيت او را بيان مي دارد كه يكي از مهمترين خصوصياتي كه بايد هدهد به عنوان پير و مرشد برعهده داشته باشد رازداري مي باشد.

    « تا صاحب سر سليمان آمدي       از تفاخر تاجور زان آمدي

    ديو را در بند و زندان باز دار         تا سليمان را تو باشي راز دار»

بعد به تعريف از چند پرنده ديگر مي كند و هركدام را نيز به خصوصيتي از يك پيامبر دعوت مي نمايد او از طوطي با اشاره به آتش نمرود و ابراهيم ، كبك بااشاره به ناقه صالح ، باز و ماجراي غار و پيامبر اكرم (ص) ، دراج و اشاره به حضرت عيسي ، عندليب و اشاره به آواز داود ، طاووس و اشاره به ماجراي مار و حضرت آدم و ........

لطفا براي ديدن بقيه مطلب به ادامه مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 27 شهريور 1393برچسب:هدهد,طوطي,بلبل,پرنده,گدا ,دختر, :: 1:34 :: نويسنده : ابوالفضل

عطار ابتدا به ستايش خداوند پرداخته و قدرت او در آفرينش را مي ستايد . البته ستايش پروردگار در ابتداي بيشتر آثار عطار وجود دارد و عطار ابتدا به ستايش پروردگار مي پردازد و بعد هم نعت پيامبر گرامي را مي آورد و معمولا بعد از آن هم نعت چهار خليفه را مي آورد .

 در قسمتي ديگر به عنوان بيان قدرت پروردگار به بيان گوشه اي از معجزات و حوادث زندگي چند تن از پيامبران اشاره اي مي كند . به طوريكه اگر كسي با داستان آنها آشنا نباشد چيزي از آن نمي فهمد . اما چون به ماجراهاي زيادي اشاره مي كند كسي كه با زندگي پيامبران آشنا باشد مقدار زيادي از سرگذشت آنان را با خواندن چند بيت مرور مي كند .مانند :

در نگر اول كه با آدم چه كرد         عمرها با وي در آن ماتم چه كرد

باز بنگر نوح را پايان كار            تا چه برد از كافران سالي هزار

لطفا براي مشاهده بقيه مطلب به ادامه مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب:معجزات,حوادث,پيامبر,عيار ,خليفه, :: 19:40 :: نويسنده : ابوالفضل

برگها نيز از تنوع فراوان برخوردارند . به طور كلي كار برگ بيشتر غذاسازي مي باشد . اما برخي برگها كارهاي ديگري را انجام مي دهند . مثلا در كاكتوسها معمولا ساقه گياه داراي كلرفيل بوده و عمل غذاسازي را انجام مي دهد و برگها بسيار كوچك شده و معمولا به صورت خار در آمده اند تا وظيفه محافظت از ساقه را انجام دهند . در برخي گياهان نيز برخي برگها بسيار نازك شده و به پيچك تبديل شده اند تا گياه بتواند با پيچيدن آنها دور چيزهاي مختلف ساقه ها را گسترش دهد .

برخي برگها نيز وظيفه حفاظت از ديگر برگها را بر عهده دارند مانند برگهاي رويي پياز خوراكي و نيز برگهاي ساقه هاي زيرزميني مانند چمن و غيره كه فاقد سبزينه بوده و براي حفاظت برگهاي ديگر يا ساقه به وجود مي آيند .

لطفا براي ديدن بقيه به ادامه مطلب مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
یک شنبه 2 شهريور 1393برچسب:برگ گياهان,جفتي,نعناع,بارهنگ مواد غذايي,توت فرنگي, :: 17:48 :: نويسنده : ابوالفضل

گل يكي از اندامهاي گياه مي باشد كه معمولا در مقطعي از زندگي گياه بر روي گياه ظاهر شده و پس از اتمام كار خود نيز به ميوه و دانه تبديل مي گردد . بنابراين گل را معمولا هميشه نمي توان بر روي گياه مشاهده نمود . البته همه گياهان هم گل ندارند و گل مختص گياهان دانه دار و آن هم نهاندانگان مي باشد . گياهان مخروط دار مانند كاج و سرو كه به آنها بازدانگان گويند نيز گل ندارند . گياهاني كه دانه ندارند مانند جلبكها و سرخسها و خزه ها هم كه به دليل نداشتن دانه نيازي به رويش گل هم ندارند .

لطفا براي مشاهده بقيه مطلب به ادامه مراجعه فرماييد .



ادامه مطلب ...
جمعه 31 مرداد 1393برچسب:گل,دارو,انار,چتر,آگاو,ديهيم, :: 1:33 :: نويسنده : ابوالفضل

در سال 1654 ميلادي در شمال انگليس طوفان شديدي به وقوع پيوست كه درختان زيادي را از ريشه كند . در روزهاي بعد يكي از روستائيان كه از جنگل مي‌گذشت مشاهده نمود كه درخت بلوط تنومندي كه هر روز در سايه اش مي نشسته و صبحانه مي خورده شكسته و از انتهاي آن تكه هاي سياه رنگي خارج شده است . او كه بسيار ناراحت شده بود تكه هاي سياه رنگ را .... لطفا بقيه را در ادامه مطلب مشاهده نماييد .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 15 خرداد 1392برچسب:مداد , كنته , طراحي , نقاشي , ميكروب, :: 12:9 :: نويسنده : ابوالفضل

بت پرستي داراي تاريخ خيلي دقيقي نيست امااگر قطعات تاريخ و سخنان گذشتگان را كنار هم بگذاريم مي توانيم  حدوداً با اين تاريخ آشنا گرديم . در ادامه چندين سخن را درباره پيدايش بت پرستي يا بتهاي معروف تاريخ با هم مرور مي كنيم :  .....    لطفا به ادامه مطلب رجوع نماييد .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 8 آذر 1391برچسب:بت , نوح , مجسمه , شيطان , روايات, آدم, :: 18:35 :: نويسنده : ابوالفضل

شهر مکه برای اعراب از دیر باز از اهمیت ویژه ای برخوردار بود . به دلیل قرار گرفتن خانه کعبه در این شهر رفت و آمد مردم به اینجا برای زیارت ، زیاد بود و به طبع رفت و آمد ، بازرگانی نیز رونق خوبی داشت و بسیاری از کاروانهای بازرگانی............  لطفاً به ادامه مطلب رجوع کنید .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:مکه,اعراب,بنی هاشم,پیامبر,کعبه,اسماعیل, :: 1:42 :: نويسنده : ابوالفضل

زمانی که حضرت ابراهیم بتها را شکست مردم شهر تصمیم گرفتند او را به خاطر اهانت به بتهایشان در آتش بیندازند . پس آتش بزرگی فراهم آوردند تا او را با منجنیق در آتش اندازند . در این زمان جبرئیل نزد ابراهیم آمد و او را از ماجرا با خبر نمود و گفت آیا کمکی .......... بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:ابراهیم,جبرئیل,آتش,نمرود,منجنیق, :: 19:43 :: نويسنده : ابوالفضل

گل محمدی که بیشتر در روستاهای لایزنگان و نوایگان و تنگ طه برداشت می شود بیشتر به صورت دیم و در تنگ طه و قسمتی از لایزنگان به صورت آبی می باشد البته این گیاه به آب چندانی نیاز ندارد و معمولا کشاورزان زمینهای نامرغوب خود را به این گیاه اختصاص می دهند .



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:گلاب,معالجه,روماتیسم,سینه,تنگ طه, :: 11:46 :: نويسنده : ابوالفضل

دختر یکی از بزرگان از اسب به زمین افتاد و باسنش در رفت . در شهر طبیب زنی وجود نداشت که باسن دختر را جا بیندازد . از طرفی چون دختر خیلی پایبند به اصول مذهبی اش بود اجازه نمی داد مردی به باسنش دست بزند و........ بقیه در ادامه



ادامه مطلب ...
دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:طبیب,گاو,فربه,باسن,دختر,پاهای دختر, :: 1:9 :: نويسنده : ابوالفضل

برای اینکار باید کاملاًمراقب باشید .

ابتدا در بطری را سوراخ می کنیم و یک لوله خودکار یا نی نوشابه از آن عبور داده و آنرا با چسب محکم می کنیم  رنگ قرمز را در سرکه حل می کنیم بعد روی میز آزمایش را بقیه در ادامه

 



ادامه مطلب ...
جمعه 16 دی 1390برچسب:بطری,آتشفشان,مشاهده,فواره,آزمایش, :: 1:52 :: نويسنده : ابوالفضل

مال هم مایه سربلندی و آسایش است  و هم سبب خواری و پریشانی . اگر به آیین خرد صرف شود آفریننده شادی و برآورنده نام نیک است  اما اگر بنهند و نخورند یا چنانکه باید بکار نبرند بهای سنگ و گوهر شاهوار یکی است . بزرگمهر حکیم

برترين دانش ها يزدان پرستي است . بزرگمهر حکیم



ادامه مطلب ...
شنبه 5 آذر 1390برچسب:فردوسی,بزرگمهر,حکیم,جوان,افسانه,خرد,هدیه, :: 23:21 :: نويسنده : ابوالفضل

شيخ يحيى انصارى شيرازى متخلّص به «شیخ اشراق»، فرزند شيخ محمّد انصارى، در شب نيمه ماه مبارك رمضان (برابر با سال 1306) در روستاى  تاریخی نوايگان ديده به جهان گشود.

او فرزند شيخ محمّد بن شيخ زكريا(نصيرالاسلام) مي باشد كه در زمان حكومت قاجارها و در هنگامي كه بهائيان در شهر ني ريز و اطراف به آزار شيعيان مشغول بودند به مبارزه با آنان پرداخت . نسب خاندان انصاري در نوايگان و تنگ طه به جابر بن عبدالله انصارى (صحابى بزرگ پيامبر(صلى الله عليه وآله)) مى رسد. بيشتر افراد خاندان انصاري از عالمان و بزرگان عصر خويش .... لطفا بقيه را در ادامه مطلب مطالعه فرماييد .

 




ادامه مطلب ...
شنبه 28 آبان 1390برچسب:شيخ اشراق,نوايگان,تنگ طه,انصاري,شيخ زكريا, :: 18:59 :: نويسنده : ابوالفضل


            کریم جان ! چگونه رفتنت را باور کنیم در حالیکه ذره ذره ی وجودمان به بودن در کنارت عادت کرده بود ؟ چگونه می توانیم باور کنیم که دیگر سنگ صبورمان پای درد دلهایمان نمی نشیند و تسلی خاطرمان نخواهد شد ؟ چه کسی جای تو را در دلهای آکنده از دردمان پر خواهد نمود ؟ چگونه می توانیم به فرگ برگردیم در حالیکه جای جای این جاده خاطرات با تو بودن را در دلمان زنده می کند و داغ ما را تازه می گرداند ؟

       کریم جان ! اگر جواب ما را نمی دهی لااقل گریه های حمید و سعید و سارایت را جواب بده . آنها که هنوز منتظر دستان پر از مهر و محبّت و آغوش گرم تواند .

       کجایی تا ببینی سارا کوچولویت هر روز برایت زنگ می زند تا در برگشت برایش عروسک و یا چیزهای دیگر بخری و در آخر هم با گریه می گوید : «  بابا جون اگه عروسک گیرت نمی آد خودت برگرد من خودتو می خوام آخه خیلی دلم برات تنگ شده می دونی چند روزه رفتی سفر ؟ » سعیدت را ببین چه آرام شده او دیگر شیطنت نمی کند حتی کمتر به کوچه می رود تا تو از او راضی باشی و پیشش برگردی .

       حمیدت را ببین که در گوشه ای می نشیند و به آوای دل انگیز کلام وحی گوش جان می سپارد تا روحت از نو گلی که پروراندی راضی و خشنود گردد . گویی او کم کم دارد رفتنت را و یتیمی و درماندگی خود را باور می کند آخر یتیمی برای او خیلی زود بود او هنوز 11  بهار را پشت سر نگذاشته است هنوز به حامی نیاز دارد امّا اکنون او باید به درد یتیمی خواهر و برادرش برسد  . 

        روستایت چکونه فقدانت را تحمل کند درحالیکه که ذره ذره خاک اینجا منتظر قدوم پرخیر و برکتت هستند چرا که سالها بود جز تو آبادگری نمی شناختند پیرمردان و پیرزنان و درماندگان منتظر دستان یاری گرت هستند . کدام دستها جای دستان مهربانت را برایشان پر خواهد کرد و آنها را در سختی ها یاری خواهد نمود ؟

        آرام آرام ماه مهر ، ماه مهربانی معلّم به دانش آموز فرا می رسد امّا چه کسی جای تو را خواهد گرفت ؟ کدام معلّم دلسوزتر از تو خواهد آمد تا دست این نوباوگان را در تاریکی های جهل و نادانی گرفته و آنها را به روشنایی علم و ایمان رهنمون گردد ؟ کدام دست مهربان با گرفتن دست این نوگلان الفبای زندگی را به آنان خواهد آموخت کدام ترنّم صدای دلنشین و مهربان آنان را به اظهار نیاز به درگاه الهی ترغیب خواهد نمود ؟ کدام دست نوازش بچّه های یتیم را به زندگی امیدوار خواهد نمود .

           امّا انگار تو کارمند این اداره نبودی چرا که در مراسم چهلمین روز غروبت نه خود زحمت شرکت در مراسم را کشیدند و نه حتی با ارسال یک پیامک همکاران را برای شرکت در مراسم با خبر نمودند .

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 12 مهر 1390برچسب:كريم تقي زاده , معلم دلسوز , سارا , فرگ , , :: 23:17 :: نويسنده : ابوالفضل

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 608
بازدید ماه : 5280
بازدید کل : 251519
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1