سنگها
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

سنگها از كاني ساخته شده اند . كاني يعني چيزي كه از كان يا معدن به دست مي آورند و چون در قديم سنگها را از معدن به دست آورده و همانگونه مصرف مي نمودند به آنها كاني مي گفتند . برخي سنگها از يك نوع كاني و برخي از چند نوع كاني ساخته شده اند .به همين دليل رنگ سنگها با هم فرق دارد . مثلا سنگي كه داراي آهن باشد به رنگ قهوه اي متمايل به سياه است و هر سنگي با توجه به كاني هاي تشكيل دهنده به رنگي مي باشد . برخي سنگها داراي چندين رگه از كاني هاي مختلفند و به همين دليل مانند اين است كه خمير بازي هايي با رنگهاي مختلف را قاطي كرده باشي ، به رنگهاي مختلف مي باشند . 


سنگها از جهات مختلف با هم فرق دارند . كلا سنگها از نظر نحوه تشكيل شدن سه دسته هستند . سنگهاي آذرين كه محصول فعاليتهاي آتشفشاني بوده و معمولا در مناطقي كه فعاليت آتشفشاني باشد ، پيدا مي شوند مانند سنگ پا. سنگهاي رسوبي كه حدودا در همه جا يافت مي شوند و از رسوب گل ولاي رودها و بعد فعاليتهاي سنگ سازي به وجود مي آيند مانند سنگ آهك . و دسته سوم سنگهاي دگرگون شده كه از تغيير سنگهاي رسوبي و آذرين بر اثر برخي عوامل مانند فشار و گرماي زياد و يا عوامل شيميايي به وجود مي آيند مانند الماس . سنگهاي رسوبي كه ازرسوبات به وجود مي آيند ممكن است درون خود آثاري از بدن جانداران قديمي را داشته باشند . سنگهاي رسوبي ممكن است فقط از يك نوع كاني و يا انواع مختلفي از كاني ها به وجود آيند و بستگي به رسوباتي دارد كه رودها با خود حمل نموده اند و با مطالعه آنها مي توان اطلاعات زيادي درباره گذشته زمين به دست آورد .پس از اين لحاظ خيلي حائز اهميتند .

                              

همانگونه كه سنگها بر اثر عوامل مختلف به وجود مي آيند بر اثر عوامل مختلفي هم فرسايش يافته و به دانه هاي ريزتر و در نتيجه به خاك تبديل مي شوند . يكي از عوامل فرسايش سنگها ،باران مي باشد قطرات باران خصوصا اگر اسيدي باشند باعث خوردگي سطح سنگها مي شوند . اگر سنگي صافي در باران قرار گيرد پس از مدتي ( معمولا چندين سال ) سطح سنگ زبر و خشن مي گردد .

علت ديگر فرسايش سنگها ،گياهان مي باشند . گياهان بسيار ريز مي توانند بر روي سطح سنگها و در گودي هاي خيلي كوچك كه آب باران در سنگ ايجاد نموده رشد نمايند و با تغييراتي كه در مواد سنگ به وجود مي آورند سنگ را تجزيه نموده و گودي بسيار ريزي كه در سنگ بوده را بزرگتر نمايند و مقداري خاك در آنجا به وجود آورند كه خود اين خاك مي تواند باعث رشد گياهان ديگر و در نتيجه فرسايش بيشتر سنگ و بزرگتر شدن گودي و كم كم ايجاد تركهايي در سنگ گردد كه بعد از مدتي سنگ از هم متلاشي شده و به سنگهاي كوچكتر تقسيم مي گردد و آنها نيز تجزيه شده و به شن و خاك تبديل مي شوند . گياهان بزرگ نيز نقش اساسي در فرسايش سنگها دارند . برخي مواقع گياهان در شكافي كه در سنگ ايجاد شده و مقداري خاك در آن است مي رويند و با رشد نمودن مداوم خود باعث بزرگتر شدن شكاف سنگ و حتي تكه تكه شدن سنگ مي گردند . همچنين ريشه گياهان اگر دور سنگها رشد نمايد هم با فشار بر سنگ و هم با تغييراتي كه در كاني سنگها به وجود مي آورد باعث فرسايش سنگ و تبديل سنگ به خاك مي گردند .

سرد و گرم شدن سنگها نيز از ديگر عوامل فرسايشي مي باشد سنگها در طول روز و در زير نور خورشيد گرم مي شوند و گرم شدن معمولا در سطح سنگ اتفاق مي افتد و چون درون سنگ هنوز سرد است براثر تكرار مداوم اينكار در طول ساليان زياد سنگها ترك بر مي دارند . شب نيز به همين گونه است و سرد شدن ابتدا از پوسته و بعد درون سنگ اتفاق مي افتد . از ديگر عوامل يخ بستن آب درون شكاف سنگها مي باشد چون آب در اثر يخ بستن حجم بيشتري پيدا مي كند بنابر اين به ديواره هاي سنگ فشار مي آورد و به مرور باعث شكاف سنگ مي گردد . همچنين برخي مواد درون سنگها مانند آهن و يا كاني هاي ديگر بر اثر رطوبت هوا و واكنش شيميايي ممكن است استحكام خود را از دست داده و سنگها فرسايش يابند.


نظرات شما عزیزان:

Arezou
ساعت17:14---19 آذر 1393
وب زیبایی داری خسته نباشی

مهرنوش
ساعت16:37---19 آذر 1393
ابوالفضل اسم شماست؟

خخخخخخخ

ابوالفضل پیشنهاد می کنم واسه افزایش بازدیدت با هم تبادل لینک کنیم. منتظرتم !!!


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 15 آذر 1393برچسب:فرسايش سنگها,كاني,گياهان,آهن,آتشفشاني, :: 20:11 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 39
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 635
بازدید ماه : 5307
بازدید کل : 251546
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1