اثر زه كشي بر جلوگيري از شوره زار شدن زمين
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

اثر زه  كشي در جلوگيري از شوره زار شدن زمين 

زمينهاي زراعي در اثر برخي عوامل تبديل به شوره زار مي گردند كه از مهمترين آنها نفوذ نمك از لايه هاي پايين به لايه رويي خاك و يا آبياري با آب شور مي باشد . البته عواملي در ميزان اثر اين دو تاثير گذار مي باشند . يكي از اين عوامل زه كشي خاك است كه با انجام يك آزمايش طريقه تاثير آنرا بر ميزان شور شدن خاك مشاهده مي نماييم .

براي انجام اين آزمايش دو ظرف هم اندازه (مانند دو ليوان يكبار مصرف ) را انتخاب مي نماييم و درته يكي از ظرفها چند سوراخ ايجاد مي كنيم و ظرف ديگر را سالم مي گذاريم و بعد به مقدار مساوي در هر ليوان نمك مي ريزيم (حدود يك تا دو قاشق ) و روي نمكها به اندازه مساوي خاك مي ريزيم . ليوانها را در يك مكان كه حرارت و نور خورشيد به يك اندازه به هردو برسد قرار مي دهيم و آنها را هر روز يكبار با مقدار مساوي آبياري مي نماييم . پس از يك هفته وضعيت دو ليوان را بر رسي مي نماييم . مشاهده مي نماييم ليواني كه ته آن سوراخ بود بيشتر نمك را از راه همان سوراخها بيرون فرستاده وفقط مقدار كمي نمك در سط خاك مشاهده مي گردد . كه آنهم با آبياري هاي متوالي از سطح خاك شسته مي شود و اثري از نمك در خاك نمي ماند .  ليواني كه ته آن سالم بود بيشتر نمكها را به سطح خاك آورده و دليل آن هم اين است كه نمك در آب حل مي گردد و همراه آب به همه جاي خاك نفوذ مي كند و چون آب فقط از سطح خاك تبخير مي گردد و راه خروج ديگري ندارد ،آب از سطح تبخير شده و نمكهايي كه در خود حل كرده بود را در آنجا باقي مي گذارد . كشاورزان براي جلوگيري از شور شدن زمين در كنار زمين خود نهرهايي ايجاد مي نمايين تا آبي كه حاوي نمك است از زير زمين كشاورزي آنها وارد اين نهرهاي عميق گردد و نمك را با خود ببرد . همچنين بايد خاك نفوذ پذير باشد تا آب شور به عمق زمين نفوذ كند و در سطح زمين باقي نماند كه براي اينكار هم كشاورزان پس از چند سال يكبار زمين خود را به صورت عمقي شخم مي زنند تا خاك كه بر اثر كشاورزي و ورود املاح به مرور نفوذ ناپذير گرديده را نفوذ پذير نمايند . همچنين برخي كشاور زان در نقاط مختلف زمين خود گودالهاي عميقي حفر مي نمايند و درون آن را با ساقه و برگ گياهان پر مي نمايند تا آب بتواند از همين گودالها به سطوح پاييني رفته و زمين را شور ننمايد .

 

 

        

 

        

         

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 20 خرداد 1395برچسب:زه كشي , زمين , كشاورزي , آزمايش , نمك, :: 23:49 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 625
بازدید ماه : 5297
بازدید کل : 251536
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1