محمد قدسي دارابي
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه


محمد قدسي دارابي ( گردآوري ديوان حافظ )

 

نامش ميرزا محمد ابن ميرزا فتحعلي، ابن ميرزا سلطان علي از سادات حسينياند. اجداد و اقوامش از افراد صاحب نفوذ چه در زمان قدیم چه در زمان حال داراب بوده و از افراد با مکنت اینجا می باشند با اینکه اجدادش تماما ً دارابی می باشند اما در شیراز متولد شد و در این شهر روزگار گذرانید  . او از سادات حسینی است. قدسی از خواص شاگردان شیخ مفید ، صاحب "مرآت‌الفصاحه" ، بود که توانست در خدمت استاد در زمینه علوم ادبی و کلام و حکمت بهره‌ها ببرد. بعدها با خواهرشیخ مفید داور که همدرسش بود ازدواج نمود و روابطشان بیشتر گردید . قدسی کتاب«حظائر القدس» را در در کلمات و کرامات استاد خود شیخ مفید به نگارش در آورده است و شیخ مفید نیز از او به نیکی یاد می کند . کتاب دیگر قدسی « فردوس‌الکمال»  مشتمل بر تفسیر بعضی از آیات و شرح برخی از احادیث و پاره‌ای از حکم قرآنی می باشد .

 

قدسی خط نستعلیق را نیکو می‌نوشت و از سبک میرعماد حسینی پیروی می‌کردو شیوه ی میر عماد را که به مرورزمان از بین رفته بود رواج داد . شعاعالملك در تذكرهي شعاعيه تنها بر خوشنويسي او تأكيد دارد و می گوید :  «دعويش در خوشنويسي بيحد ، در نوشتن خط نستعليق دعوي ميري كند و از همگنان نكتهگيري، شيوهي خاص دارد كه بر خودش اختصاص  و كتاب ـ آثار عجم را به مركب چاپ ، او نوشته …»

 

او همچنین در سرودن اشعار عربی و فارسی ذوق و طبعی سلیم داشت. نمونه شعر او که در کتاب تصحیح دیوان حافظ او به کوشش ذوالفقاری و علی محمدی آورده شده است .

 

« ای که از روز ازل روی دلم سوی تو بود        رتبه ی  شاهیم  از بندگی  کوی  تو  بود

 

 

گشت مقبول  حق آنروز  نماز من  مست          زان که محراب سجودم خم ابروی تو بود

 

 

دل بریدن زتوای دوست محال است محال        زان که دلها زازل بسته به گیسوی تو بود

 

 

معجز  عیسوی از لعل  لبت گشت  عیان          آتش طور  نشانی  ز  گل  روی  تو  بود

 

بوالعجب نیست که قدسی دل ودین دادبه باد      رهزنش غمزه ی زاهد کش جادوی تو بود »

 

 

قدسي تصحيح كنندهي ديوان حافظ است و به قول خودش، آن را از سال 1314 ه.ق آغاز و به سال 1322 به مدت 8 سال به پايان ميرساند . «خداي متعال ميداند كه در اين سنوات چه شبها را به روز آوردم كه در فكر تدقيق و توفيق اين ديوان خجسته بنيان بودم و چه روزها را شام كردم، راه انجمنها پيمودم و به مشورت ادبا و شعرا، گرهي از اين كارگشودم و هشت سال است كه در اين كارم، گاه تصحيح نموده و گاه، مينگارم» و در این راه مشکلات فراوانی فرا روی او قرار داشته همانگونه که خود گوید :«ياللعجب! چون شروع به نوشتن كردم از نسخهاي كه در او گمان صحت بود، در صفحه اول چند غلط بود، پنج شش ورق را نگاه كردم، آه از دل بر آوردم كه اگر تا آخر چنين باشد، كارزار است ودرست نمودن به راستي دشوار، افسوس كه تمام كتاب چنين بود بلكه تمام كتابها چنين»

 

اولين بار ديوان حافظ به سال 1169ش برابر 1206 ق و 1791ه.قمري در كلكته به دستور مستر جانس انگليسي با تصحيح ابوطالب تبريزي به چاپ رسيد. نخستين چاپ ديوان حافظ قدسي در سال 1276 ش برابر با  1314 ق، يعني 107 سال پس از چاپ جانس به قطع رقعي و در 496 صفحه در بمبئي و به چاپ قدسي معروف شد و به شهرت و احترام و اعتبار خاصي در جامعه ادبي، دست يافت آن چنان كه تا قبل از چاپ قزويني ـ غني يكي از متداولترين و مشهورترين چاپهاي ديوان حافظ به شمار ميآمد و بارها در هند و ايران به چاپ رسيد. آخرين چاپ ديوان حافظ قدسي به تصحيح آقايان دكتر حسنذوالفقاري و ابوالفضل عليمحمدي در تابستان 1381در 828 صفحه به وسيله نشر چشمه در تهران به انجام رسيده است كه در اين نسخه، حافظ چاپ قدسي با چهار نسخه چاپي معتبر يعني چاپهاي قزويني ـ غني ـ خانلري، سايه و سليم نيساري مقابله شده است و كشفالابيات و فرهنگ لغات به آن افزوده گرديده است، متن قدسي حروفچيني شده و ديگر به خط قدسي نيست و تعداد 600 غزل دارد که در مقایسه با نسخه های معتبر نزدیک به 100 غزل اضافه دارد که برخی در دیوان شاعران دیگری مانند سلمان ساوجی و حافظ شانه تراش و اوحدی و غیره قرار داشته و قدسی آنها را در دیوان حافظ آورده است .

چنانچه از قراین پیداست او در اواخر عمر زندگی سختی داشته و هم تنگدست شده و هم بیمار گردیده است .مرحوم ركنزاده آدميت در كتاب دانشمندان و سخنسرايان فارس مينويسد: «قدسي را در اواخر عمر در گردن مرضي و در دست رعشه اي پيدا شد و بسيار تنگ دست و درويش شد و با نهايت سختي و عسرت زندگي مي كرده، ولي مناعت طبع را از دست نداده بود و با نوشتن و فروختن قطعات به خط خود اعاشه مي كرده قدسي در سال 1321 شمسي در شيراز وفات يافت.

 


نظرات شما عزیزان:

نازیلا
ساعت13:59---29 مرداد 1392
خاندان قدسی از خاندانهای معروف داراب می باشند .

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 3 تير 1392برچسب:حافظ, شيخ مفيد, شعر , ادبي , قدسي , دارابي, :: 21:59 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 53
بازدید هفته : 676
بازدید ماه : 5348
بازدید کل : 251587
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1