دو مسأله در صفحه شطرنج
تنگ طه
وبلاگي شامل مطالب آموزشي دوره ابتدايي و مطالبي درباره روستاي تنگ طه

چهار مهره سياه و چهار مهره سفيد را در 8 خانه وسط صفحه شطرنج قرار داده ايم . هر مهره فقط مي تواند مانند مهره قلعه حركت كند و هر مهره را فقط يكبار مي توانيم حركت دهيم با اين دو شرط مي خواهيم مهره ها را طوري جابه جا نماييم كه در هر ضلع صفحه شطرنج يك مهره سياه و يك مهره سفيد قرار گيرد . چگونه مي توانيم اينكار را انجام دهيم ؟

       

ابتدا مهره « 7 » را به ضلع « ج » مي بريم بعد مهره « 8 » را به ضلع « د » مي بريم . بعد مهره « 6 » را به ضلع « ب » مي بريم . بعد مهره « 4 » را به ضلع «ج » مي بريم . بعد مهره « 3 » را به ضلع « ب » مي بريم . بعد مهره « 1 » را به ضلع « د » مي بريم. بعد مهره « 5 » را به ضلع « الف » مي بريم . و در آخر مهره « 2 » را به ضلع « الف » مي بريم .

                                     **********************************

چگونه مي توان 8 مهره وزير را در صفحه شطرنج به گونه اي چيد كه هيچكدام همديگر را تهديد نكنند ؟ (در حركت اول هيچ وزيري به وسيله وزير ديگر گرفته نشود.)

 

يكي از آسانترين راهها براي چيدن 8 وزير روش زير مي باشد . كه ابتدا چهار وزير اول را با توجه به حركت مهره اسب در صفحه مي چينيم و بعد جاي چهار مهره بعدي كه آنها هم دو به دو با هم به صورت حركت اسب قرار مي گيرند را مشخص مي كنيم . البته جاي مهره اول در اين روش خانه دوم رديف اول است .

     

در شكل زير چندين مدل ديگر از چينش 8 وزير آورده شده است . البته چون چندين مدل چينش است هر نوع با يك رنگ خاص مشخص شده است . مثلا چينش اول همه با دايره هاي سفيد مشخص شده است و در چينش هاي ديگر هم رنگ هر هشت مهره يكسان مي باشد . همانگونه كه مشاهده مي شود در هر نقطه اي از صفحه شطرنج مي توان مهره چيد و اينكه گفته مي شود در 4 خانه مياني و يا 4 خانه گوش نبايد مهره گذاشت كاملا اشتباه است .

   


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 7 شهريور 1393برچسب:صفحه شطرنج,مهره ,سفيد , خانه , وزير, :: 17:22 :: نويسنده : ابوالفضل

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لينك هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تنگ طه و آدرس tangtaha.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گوگل
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 276
بازدید ماه : 6656
بازدید کل : 258363
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 367
تعداد آنلاین : 1